Tilstedeværelse når du spiser…

Som kanskje noen av dere vet så går deler av min jobbhverdag ut på å følge opp og hjelpe jenter med kosthold. De er alle forskjellige, men har allikevel et par fellestrekk. Mange av de som kontakter meg har i en viss grad blitt «rammet»  av alt-eller-ingenting-mentaliteten. Den innebærer blant annet ofte mye forvirring, stress, og dårlig samvittighet rundt helger og/eller settinger hvor det servers annen type mat enn hva man vanligvis baserer kostholdet sitt på. Mange føler de ikke har kontroll i slike situasjoner og hodet begynner å spinne!

Hva kan jeg spise? Hvor mye? Vil vekten vise mer i morgen? Klarer jeg å kontrollere meg selv?

Bekymringene er mange… 

Stort sett har jeg det samme svaret til alle som stresser rundt dette, og det ønsker jeg å dele med deg i dag også. Jeg tror nemlig det er ganske mange jenter der ute som føler på dette fra tid til annen. 

Min erfaringer er at fokus på mere tilstedeværelse når du spiser uansett hva det måtte være kan stoppe denne vonde, slitsomme sirkelen en gang for alle. Med tilstedeværelse mener jeg at du smaker ordentlig på hver bit du putter i munn, tar deg litt bedre tid, og fjerner deg fra distraksjoner. Du vil da oppleve at du blir raskere tilfredstilt på mindre mengder. Dette gjelder ikke bare mat, men definitivt også alt av kaker, is og snop. Jeg har hatt kunder som har hatt for vane å spise 1kg smågodt i helgene (jepp!)  til å føle at det var mer en nok med typ 6-8 biter. Det er en ganske så dramatisk reduksjon og jeg kan love deg at det synes på målebåndet. 

Tenk litt på det. Når var det du sist satt helt i ro uten noen form for distraksjoner og virkelig nøt maten din? Ingen TV, PC, eller mobil i hånden? 

Min lille utfordring til deg i dag 

1 . Ta deg litt bedre tid til å spise 

2 . Husk å puste 

3 . Smak ordentlig på hver bit

4 . Stopp å spise når du kjenner deg komfortabel mett

Det vil kanskje kreve litt trening, men lover deg at det er verdt det! 

Nå skal jeg straks avgårde til JenteTrening for å holde kurs. Det gleder jeg meg til.

Ha en fortsatt fin mandag 🙂

Ingeborg <3

Jeg setter stor pris på at du deler!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *