Del 2: til deg som sliter med å komme deg på trening

Hei igjen! 

Jeg håper du fant forrige innlegg nyttig, og er klar til å ta fatt på del 2.

Nå som du har kartlagt hvorfor det er viktig for deg å sette av tid til trening, skal vi sammen sørge for at denne treningen faktisk blir noe av ved å tenke litt realistisk. Det høres kanskje kjedelig ut, men tro meg, i begynnelsen er det viktig for å ikke falle av.

Når man først har bestemt seg for at NÅ skal jeg begynne å trene, så er det fort gjort å gape over for mye – og når man da ikke klarer å leve opp til sine egne forventninger sitter man bare igjen med følelsen av å mislykkes. 

En typisk tankegang hos mange av jentene jeg har jobbet med «Jeg skulle trene 5 dager i uken, men jeg har bare fått til 3». Saken er jo den at tre økter per uke er dritbra! Det er ikke antall økter per uke det er noe i veien med. Det er kravene du setter til deg selv.

Derfor, kjære deg, vil jeg at du først tenker over hvor mange økter per uke som faktisk er realistisk å få til. Du er nødt til å ha hverdagen din i bakhodet, og vær så snill og glem alle «eksperter» som har fortalt deg at du må trene 5-6 dager i uken for å få resultater, for det stemmer ikke – i hvert fall ikke for de som ikke har planer om å konkurrere på elitenivå.

Vet du med sikkerhet at to økter per uke skal gå fint, men lurer på om det ikke går an med en tredje økt også, dropp det! Den tredje økten blir mest sannsynlig ikke noe av i begynnelsen, og det fører bare til skuffelse. Det er det siste du trenger. Når to økter per uke har blitt en vane kan du gjerne legge til den tredje økten, som en bonus – når og hvis du har ordentlig lyst og tid til det. Da får du mestringsfølelse, sammenlignet med å bestemme deg for fire økter og tenke at tre økter ikke er godt nok.

I perioder når hverdagen er veldig hektisk så setter jeg opp treningsøktene i kalenderen min. Har jeg huket av for eksempel mandag, tirsdag og fredag kl.17.00-18.00 i kalenderen, så er det rett og slett ikke plass til noe annet det tidspunktet. Det vil jeg at du også gjør. Avtaler med deg selv er minst like viktig å holde som avtaler med andre! 

Sååå….

1.) Hvor mange økter per uke vet du med sikkerhet at du får til (1, 2, 3, eller 4)?

…………………………………………………………………………………………………………………………

2.) Ca varighet på økten/øktene (30, 45, eller 60 min)?

…………………………………………………………………………………………………………………………

3.) Hvilke dager skal du huke av i din kalender til trening? 

…………………………………………………………………………………………………………………………

Ingeborg <3

Jeg setter stor pris på at du deler!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *