Skulle ønske jeg hadde lært disse matvanene før!

  • Skal jeg spise kylling, eller er det greit med karbonadedeig innimellom?
  • Er ris eller potet best?
  • Burde jeg droppe olivenolje siden det er så mange kalorier i det?

Dette er et lite eksempel på hvordan enkelte lar seg stresse og gruble unødvendig mye over små detaljer i kostholdet, uten å ha innarbeidet gode matvaner.

Jeg dømmer ikke, for tro meg, jeg har holdt på slik selv. Hadde noen fortalt meg det jeg skal fortelle deg i dag, kunne jeg spart meg selv for mye frustrasjon over egen kropp. Det var aldri kroppen min det var noe galt med. Problemet var mangel på kunnskap, og at jeg valgte å utelukkende lytte til de jeg syntes så bra ut…

Har man først bestemt seg for å gjøre noe med kostholdet, så har man gjerne kommet til et punkt hvor man ikke trives lengre. Da er det mest sannsynlig på tide å ta noen grep, men pass på at du begynner i riktig ende. Veien blir så mye lettere og lystbetont da!

For veldig mange handler det først og fremst om å se litt på hvilke vaner man har lagt til seg…

  • Tyr du ofte til mat når du er nedfor og trenger «trøst»?
  • Sluker du maten når du først spiser?
  • Spiser du lite mat på dagtid for så å trykke i deg store mengder til middag/kvelds?
  • Er du ofte distrahert med pc, mobil, eller tv når du spiser?
  • Underspiser du på ukedager for å kunne forsvare å spise mere snop i helgene?
  • Blir det en del småspising i løpet av dagen, eller under matlaging?
  • Tar du deg sjeldent tid til å lage ordentlig måltider, men velger i stedet en yoghurt av noe slag (den med 0% fett må jo være bra…eller?), proteinbar, nutrilett eller en shake?

Kan du kjenne deg igjen i noen av disse? Selv har jeg i perioder en tendens til å jobbe over mac’en mens jeg spiser. En dårlig vane som blant annet fører til at jeg ikke registrerer når jeg begynner å bli mett, og dermed spiser mer enn jeg egentlig har behov for.

Hvis du velger å kutte ut småspising i stedet for å bytte ut karbonadedeig med kylling, hva tror du det kan gjøre for resultatene?

Ved å innarbeide gode matvaner vil mesteparten av jobben være gjort. Når du samtidig har rammeverket på plass (stress, søvn, trening/aktivitet) vil resten kun være små detaljer som har liten betydning i den store sammenhengen.

En sunn livsstil handler ikke om å gjøre alt perfekt hele tiden. Du vil aldri kunne spise helt perfekt, og det er helt greit.

Matvalg har absolutt mye å si for hvordan kroppen din har det og hvordan den responderer på det du gir den, men sjeldent på et så detaljert nivå som kylling eller karbonadedeig -spørsmålet.

En grunnleggende indikator på at maten du spiser er bra for deg er at du føler deg bra når du har spist den. Når du føler deg energisk og oppstemt vil både helse og en bedre kroppssammensetning komme som en positiv bieffekt.

Maten du spiser bør oppfylle følgende kriterier:

–  Maten skal gi deg energi og overskudd

–  Maten skal holde deg mett og god i flere timer av gangen

–  Magen din skal fungere godt på maten du spiser

–  Sist, men ikke minst: Spis mat du liker! Her er det viktig å nevne at mat du spiser ofte, vil du også lære deg å like. Hvis du i dag har et kosthold basert på proteinbarer (les: juksesjokolade) og lettvinte måltider som har mye smak men lite næring, så må du resette smakssansene dine først sånn at du kan nyte naturlig mat som ikke er manipulert for at du skal overspise av den.

Hvilken matvane kunne du fått mest utbytte av hvis du hadde innarbeidet den i dag? Kommenter gjerne under 🙂

Klem Ingeborg

Jeg setter stor pris på at du deler!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *