Intervju med min soulmate Børge Fagerli !

For ca tre år siden møtte jeg Børge og siden den gang har han vært min soulmate. Det høres kanskje klisje ut, men jeg blir liksom aldri lei. Det er masse med han jeg elsker og setter stor pris på, spesielt at han gjør meg bedre og ønsker å se meg lykkes. Det er nemlig ingen selvfølge…

HVER eneste dag lærer jeg noe av han og det er jeg sikker på at du kan i dag også 😉

Når det er jeg noe jeg lurer på angående trening og kosthold for jenter, så er det stort sett Børge jeg går til for svar. Jeg tenkte derfor det kunne være kult å ha et intervju med han på akkurat dette temaet.

Så la oss fyre løs!

1.) Hva vil du si er typiske feil vi jenter gjør når vi ønsker å komme i bedre form?

Jeg vil si at den mest vanlige feilen i de jeg har hatt som kunder er at de overdriver alt. På diett spiser de for lite, og på treningsprogrammet gjør de styrkeøktene til ei kondisjonsøkt eller trener for ofte og mye. Samtidig som de kjører kondisjonsprogrammet til en maratonløper fordi de tror at det skal brenne mer fett. 

Det er forskning som viser at hormonfunksjon reduseres, fettforbrenning blir dårligere, muskeltap øker, og til og med at risikoen for beinskjørhet øker når du spiser under 30kcal per kg fettfri kroppsmasse. For ei gjennomsnittlig jente på 65-70kg tilsvarer dette rundt 1500kcal. Når jeg da hører om jenter som går på langvarige dietter langt under dette tallet, gjerne ned mot 1000-1200kcal, sier det seg selv at dette hverken er forsvarlig eller spesielt produktivt. 

Noen som er veldig overvektige og såvidt kommet i gang med trening kan respondere helt greit på en lavkaloriplan, for når man har mye fett å ta av på kroppen kan denne lagrede energien dekke et høyere underskudd. Når det er sagt er det studier på overvektige der de bruker dietter på 1200kcal sammenlignet med 400kcal (altså svært lite mat) – og det er INGEN forskjell i fettreduksjon! 

Kroppen din er altså ingen kalkulator, og selv om det i ditt hode høres logisk ut at jo mindre du spiser, jo raskere kan du gå ned i fettprosent – så er dette ikke bare skummelt, men direkte feil! Da gjør du den klassiske feilen man kaller “Black Box” tankegang, der du putter noe inn i en stor svart boks og forventer du å få “noe” ut på andre siden. Hvis du da ikke får dette “noe” ut på andre siden – i dette tilfellet et lavere tall på badevekta – så aner du ikke hva som har skjedd inni denne boksen (det vil si kroppen din) og kan dermed dra feil slutninger om hvordan du skal løse det.

Kroppen din kan gjøre ulike ting med innkommende kalorier fra maten du spiser. Den kan lagre det eller brenne det som energi. Den kan også gjøre ulike ting med kaloriene du har lagret på kroppen din (i fettvev eller i muskler) og enten la det forbli der det er, eller brenne det som energi. 

Når kroppen din har det bra vil innkommende kalorier styres til energi og ikke lagring, og du vil føle deg bra. Du vil da også kunne benytte deg av lagret energi fra fettet uten å miste energien i musklene. Hormonene vil fungere som de skal, du vil føle deg varm når du har spist og sterk når du skal trene.

Når du gir kroppen for lite mat og overdriver treninga vil kroppen din ikke ha det bra. Den kjenner ikke forskjell på om du dør sakte av matmangel eller om du vil bli fin i bikini til sommeren. 

Det vil være vanskeligere å styre både innkommende og lagrede kalorier til energi og du vil føle deg slapp og umotivert til å røre på deg. Det vil være større sannsynlighet for at du beholder lagret energi i fettvevet, fordi det er dyrebar energi for overlevelse. Dette er innprogrammert evolusjonært fra tusener av år siden når vi måtte tåle perioder med hungersnød hvis vi skulle klare å overleve. Kroppen utviklet da mekanismer for å bevare energien så mye som mulig. Kun når det var åpenbart at det var gode tider med rikelig tilgang på mat, kunne kroppen gi slipp på lagrede reserver. 

Den klassiske casen er ei jente som har forsøkt i lengre tid å gå ned i vekt eller fettprosent, trener 3-4 ganger i uka styrke (eller mer), og gjerne flere økter i uka med kardio/kondisjonstrening. Kaloriene er nede på 1200-1500 eller lavere, og det skjer ingenting. Hun føler seg umotivert og energiløs, sover dårlig om natten, er kald og frossen hele tiden, og opplever å gå opp to kilo over natten bare hun lukter på et kakestykke eller spiser noe utenom planen. Noe hun ofte gjør fordi hun har cravings hele tiden. 

Min løsning er å skru opp kaloriene til minst 2000 og gjerne 2200kcal (dette er selvfølgelig avhengig av vekt og aktivitetsnivå, men bare for å demonstrere med et eksempel), og samtidig be henne roe helt ned på treningen. 

Hun får kanskje trene to styrkeøkter i uka og ta seg rolige gåturer på en halvtime, maks en time. 

De fleste freaker selvfølgelig ut og tror at jeg er ute etter å gjøre dem feite, og mange begynner å tulle det til etter bare noen dager og faller tilbake til det de alltid har gjort. Dette til tross for at det de har gjort tidligere har fungert svært dårlig, og da vil det heller ikke fungere nå.

Men – de som stoler på meg opplever følgende: De første dagene går de litt opp i vekt og føler seg stappmette. Så begynner energien å komme tilbake. Så blir de varmere i kroppen og de opplever at matmengden er helt grei, og de begynner til og med å bli sulten før hvert måltid. Så går vekta ned en halvkilo. Så en halvkilo til. Styrken øker på gymmet, de sover bedre om natta, de får motivasjonen tilbake. De har trua nå. 

Og jeg skrur kaloriene enda litt mer opp – selvfølgelig til manges høylytte protester, men de stoler på at jeg vet hva jeg gjør for de har jo nå sett at det så langt har fungert. 

Og når kroppens “termostat” har regulert seg opp til 2200-2300 og kanskje til og med 2500-2700kcal, der de nå veier det samme eller til og med litt mindre enn de gjorde når de kom til meg, men nå føler seg fantastisk – så vil fettet begynne å slippe. 

Det er da mulig å “leke” seg på 1000kcal mer enn de noen gang har spist før, og de begynner å forstå at kroppen er så mye smartere enn de tror den er. 

Noen må jo bruke mye lengre tid for å komme til dette punktet, siden de har holdt på for lenge og vært for ekstreme. Mange må jeg også jobbe minst like mye med det mentale underveis – for jeg skjønner at det kan være vanskelig å ha tålmodighet og tillit nok til å holde ut den tiden det tar. 

Det er heller ikke alle som fortsetter på opplegget etter endt oppfølging – det er utrolig hvor mye man kan tulle det til for seg selv når huekjøret setter i gang igjen, men de som gjør det kommer gjerne tilbake til meg ett eller to år etter og forteller meg hvor bra de har fått det.

Tør du å prøve?

2.) Hvilke andre aspekter enn trening og kosthold mener du det er viktig å ta hensyn til  for å oppnå gode og langvarige resultater?

Helt klart det mentale aspektet. Dette evige jaget etter å være “god nok” fører mange av oss inn i destruktive mønstre. Det er frykten for å ende opp misfornøyd og ulykkelig i fremtiden som driver folk til å trene for mye og spise for lite. 

Hvis du ikke får inn alle treningsøktene du har planlagt har du feilet, og du vil ikke føle deg “bra nok”. 

Om du spiser noe annet enn det som står på kostholdsplanen – eller som ikke er “sunt” – så tror du at det vil gi negativt utslag på kroppen din. 

Det morsomme (eller tragiske) er jo at stresset og bekymringen og jaget etter å skulle gjøre alt mulig – for å en gang bli lykkelig i fremtiden – eller unngå å føle seg ulykkelig – er bare tanker. Filmer du spiller på ditt indre lerret.

Hvis du begynner å innse at det er du selv som spiller disse filmene over fremtid eller fortid på ditt indre lerret, kan det forhåpentligvis begynne å demre for deg. Vi mennesker gir tankene skylda for at vi føler det vi føler, og for å takle dette er de vanlige løsningene slik: 

1. Vi forsøker å unngå å tenke på negative ting

2. Vi forsøker å tvinge oss selv til å tenke på positive ting

3. Vi forsøker å forandre menneskene rundt oss sånn at vi kan føle oss bra igjen

4. Vi gir i bare opp og inntar offer-rollen, fordi alt som skjer med oss er forårsaket av en urettferdig verden eller fordi andre mennesker tenker/føler/forventer for mye av oss. 

Når vi gir disse tankene så mye makt at de påvirker følelsene våre blir vi naturligvis stresset og bekymret. Jo mer du henger deg opp i tankene dine, jo mer negative følelser får vi. 

Vi går alle rundt og tenker – hele tiden – så løsningen er hverken å unngå, tvinge eller påvirke. Løsningen er å bare la tankene flyte videre. Et halvt sekund senere kommer jo en ny tanke, og den er annerledes enn den forrige.

Det er bare sånn hjernen vår fungerer, og ikke noe du trenger å gjøre noe med hele tiden. Bare observer at “der var en ny tanke” uten å skru opp hele følelsesregisteret ditt basert på den, eller anta at det er noe sannhet i den (for det er det sjelden). 

Da klarer du å leve her og nå, og reagere ut fra det som skjer rundt deg.

Det er da de virkelig gode avgjørelsene tas, du er i det som kalles “flytsone”.

Du klarer endelig å lytte til intuisjonen din og lytte til hva andre mennesker egentlig sier og mener – uten støyen fra den konstante, interne kjatringa i huet.

Det er også vitenskapelig bevist at det å løse problemer er det som gjør oss lykkelige. Du blir i bedre humør av å finne ut hvordan du skal komme ut av kjipe hendelser eller situasjoner som oppstår. Da er det et paradoks at mange er så fastlåst i å unngå problemer at de ikke innser potensialet og læringsmulighetene som finnes der. Samtidig vil mange skape problemer hvis de ikke har noen reelle å bry seg med – også kalt “drama queens”…

Vi vil aldri kunne bli konstant lykkelig heller, så det kan du bare slå fra deg som noen overordnet målsetning med en gang. Det er også vitenskapelig bevist at uavhengig av om du vinner ti millioner i lotto eller du blir lam fra halsen og ned i en alvorlig ulykke, så varer hverken lykke eller sorg særlig lenge før vi resetter oss selv til det samme nivået igjen. Tillat deg selv å oppleve kontrastene livet har å by på, både oppturer og nedturer, og du vil bli få en mer fargerik og spennende tilværelse enn de som gjør alt de kan for å skjerme seg selv fra alt mulig.

3.) Hva er det som egentlig skal til for å oppnå gode resultater, hvor ligger nøkkelen til suksess ?

Jeg vil si det henger sammen med det jeg sa over her, det å være villig til å løse problemer som oppstår underveis og å ha det gøy i prosessen. For du må finne noe du kan holde på med lenge nok til at det gir resultater. Ulike “quick fix” blir nettopp det, en hurtigløsning som du ikke kan ta med deg videre.

Mange blir så opptatt av målsetninger, og selv om jeg syns det er fint å ha overordnede retninger å styre etter tror jeg ikke det er spesielt lurt å kun ha fokus på endestasjonen. Du må faktisk finne en måte å få noe positivt ut av reisen dit, ellers vil dette målet bli et stort antiklimaks. 

De som oppnår suksess er faktisk de som finner noe som gjør reisen verdt å være med på, hver eneste dag og hvert eneste minutt. 

En vis mann sa en gang  (det var sikkert meg ;)) at hvis du lever i fortiden er du deprimert, hvis du lever i fremtiden har du konstant frykt og angst, men hvis du lever i nåtiden vil du kunne være lykkelig. Tenk litt over det, og du vil innse hvor godt det stemmer. 

Vi går hele tiden og grubler over ting som har skjedd, uten at vi får endret på fortiden. Ta heller læringen du skulle ha av det som skjedde, aksepter det, og gå videre. 

Den resterende tiden går vi og tenker på alt det fryktelige som kan skje, og forsøker å forberede oss på det – uten at vi vet om det noen gang kommer til å skje. Du vet like godt som meg at med mindre du er synsk, så vil sjelden det du tror skal skje virkelig inntreffe. Så all den tiden du har brukt på å forberede og bekymre deg er også bortkastet. De gangene det verste som kan skje virkelig har skjedd, så har du uansett funnet en vei å takle eller løse det på best (eller verst) mulig måte. Uansett er det i fortiden – som du har tatt lærdom av. 

La den tanken marinere litt i deg, og innse at det er bedre å være mer tilstede i det som skjer her og nå. Vær takknemlig for det du har, vit at det som har skjedd har du lært av og det som kommer til å skje vil du finne en løsning på når og hvis det skjer. 

Da er det plutselig mye enklere å finne meningen med det du holder på med her og nå, sånn at du kan nyte og glede deg over selve reisen. Før du vet ordet av det har du også nådd målet.

Tusen takk til Børge!

Jeg håper du fant innlegget nyttig og interessant 🙂

Klem Ingeborg

 

Jeg setter stor pris på at du deler!

2 Comments

Add Yours
  1. 1
    Eli

    👏Jeg har vært alle disse jentene ovenfor, og har nå enedlig funnet roen på den måten Børge forteller om. DA kom, og flere vil komme, resultatene. Takk for en nyttig srtikkel som alle burde ta på alvor!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *