Trivsel på trening = bedre resultater?

Du har sikker hørt det mange ganger før, men jeg tror du kan ha godt av å høre det en gang til fra en litt annen innfallsvinkel… 

For å oppnå gode resultater som faktisk VARER er du nødt til å trene noe du faktisk LIKER!

Det er faktisk ikke bare mentalt, men også en nær sammenheng fysisk mellom hva du liker å trene og hva du responderer godt på når det kommer til styrketrening.

Det visste ikke jeg da jeg først begynte å trene styrke. Da var det bare å bite tennene sammen og slavisk følge antall sett og reps som sto på treningsprogrammet.

Den typiske:

Jeg er for eksempel ganske utholdende av meg og liker treningsøkter hvor repsantallet er alt fra 8 til 20 reps. Til gjengjeld misliker jeg sterkt å trene 1-5 reps.

Til og med på tyngre baseløft som markløft, knebøy og militærpress trener jeg gjerne 8-10 reps – og jeg øker faktisk mer i styrke enn når jeg trener 2-5 reps!

I dag finnes det flere studier som bekrefter at treningsprogrammer hvor du selv får bestemme repsantallet, og da helst det du selv synes er gøy vil gi deg de beste resultatene. Er ikke det kult? 🙂

Når du får trene det du liker oppleves det nemlig som positivt stress for kroppen og den vil da tilpasse seg i positiv retning. Dette innebærer selvfølgelig ikke at det skal oppleves «lett». Det er fremdeles utfordrende treningsøkter, men det å mislike treningsprogrammet, øvelser eller repsområder vil innebære negativt stress, og dette har forskere målt som høyere kortisolnivåer i blodet rett etterpå.

På samme måte som at det ikke finnes noen magisk diett eller et enkelt kosthold som passer for alle, så finnes det heller ikke kun en måte å trene på som er optimalt for alle.

Noen trives bedre med å trene høyreps og lette vekter, mens andre trivdes bedre med lavreps og tyngre vekter. Og etter en periode med lette vekter kan det hende du trives bedre med litt tyngre vekter. Tør du å stole mer på intuisjonen din?

Så lenge en kunde av meg ikke er totalt nybegynner så forhører jeg meg alltid om hvordan hun liker å trene, og tar hensyn til dette ved oppsett av et treningsprogram.

Det er nok derfor mine kunder ofte får bedre resultater enn de har fått på egen hånd. De får nå «lov» til å trene det de faktisk responderer best på, og føler seg ikke tvunget til å trene noe som en eller annen ekspert eller fagbok har fortalt dem skal være det beste.

Håper du fant innlegget nyttig!

Klem Ingeborg <3

Jeg setter stor pris på at du deler!

4 Comments

Add Yours
  1. 1
    Ylva

    Takk for et flott innlegg! Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, og er godt å få bekreftet det jeg allerede har lagt merke til. Har erfart at min kropp responderer bedre på funksjonell trening, f.eks. calisthenics eller kroppsvekttrening enn ved å bare løfte vekter hele tiden. Det er akkurat som at kroppen min blåser seg opp og blir skikkelig stressa når jeg går på gymmet og bare tar baseløft… Mens når jeg går bort ifra det, får jeg skikkelig endorfiner og blir mer «definert» i kroppen. Merkelige greier 😀

    Når det gjelder de studiene på at man bør kjenne etter selv hva man skal trene, hvor har du lest det? Har du noen konkrete «sider» eller ting du har søkt på? Synes nemlig det er et super-interesssant emne, og vil så gjerne lære mer! 🙂

    • 2
      Ingeborg.hundsal@gmail.com

      Hyggelig å høre Ylva! 🙂

      Studiene på dette ble lagt frem i online kurset til Børge Fagerli.
      Masse interresante lesestoff om trening, kosthold og livsstil. Anbefales 🙂

      • 3
        Ylva

        Åja, ja det kurset har jeg tenkt på lenge 🙂

        Er forresten så fint at det finnes treningsfolk som deg og Børge; dere gjør trening og kosthold lett fordøyelig for folk flest! Børge har jo allerede fått ros fra meg, men du fortjener virkelig å høre det også.

        Stå på videre! 🙂

Legg igjen en kommentar til Ingeborg.hundsal@gmail.com Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *